miercuri, 16 decembrie 2015

Steve Jobs: dirijorul

Genii, mari artiști, inovatori. Creația unor oameni e atât de importantă pentru umanitate, încât, după moartea creatorului, devine întreaga sa moștenire. Îl punem pe creator pe un piedestal și uităm că a fost, mai întâi de toate, om. Este discutabil dacă Steve Jobs a fost un geniu, însă, fără îndoială, a fost un extraordinar întreprinzător. Filmul biopic Steve Jobs, regizat de Danny Boyle (Trainspotting, 28 Days Later..., Slumdog Millionaire) și scris de Aaron Sorkin (A Few Good Men, The Social Network, The Newsroom) încearcă să ne prezinte latura umană a co-fondatorului Apple.

Pentru cei mai puțin familiarizați cu Steve Jobs, el este unul dintre cele mai cunoscute nume din domeniul IT. A ajutat la popularizarea calculatorului personal și a co-fondat Apple, o companie ale cărei produse (iMac, iPhone, iPad) sunt vândute anual în sute de milioane de exemplare. Deși nu era un specialist în calculatoare, avea un simț estetic dezvoltat și era un om de afaceri desăvârșit. Cel care se ocupa de partea tehnică era partenerul său, mult mai puțin celebru, Steve Wozniak.

În film, relația dintre cei doi prieteni și parteneri este arătată în trei momente importante, care împart acțiunea filmului: lansarea Macintosh din 1984, lansarea calculatorului NeXT din 1988 și lansarea iMac din 1998. Încă din primele minute, Wozniak (Seth Rogen), angajat al companiei, îl roagă pe Jobs (Michael Fassbender) să numească, la lansarea Macintosh, echipa care a lucrat la calculatorul Apple II, solicitare ce nu-i este îndeplinită și care va duce la conflicte ulterioare. Wozniak este, așa cum s-a întâmplat și în realitate, omul din umbră, dar, pus în antiteză, scopul său în poveste pare a fi acela de a ajuta la definirea personalității lui Steve Jobs. Într-un moment de indignare, Wozniak îi reproșează lui Jobs: Ce faci? Nu ești un inginer. Nu ești un designer. Nu știi nici să bați un cui. Eu am făcut toată treaba! Cum se face că aud de 10 ori pe zi că Steve Jobs e un geniu? Ce faci?, iar răspunsul lui Steve Jobs este: Tu ești precum un muzician, ai instrumentul tău. Eu dirijez orchestra.

Personajul lui Michael Fassbender este megaloman, arogant și egocentric. Aceste trăsături reies din atenția pe care actorul o are în fața camerei, de la replicile sale dure, la comunicarea paraverbală (un ton autoritar) și nonverbală (mimica). Jobs ar face orice pentru a-și atinge scopurile, indiferent de mijloace. Nu-i pasă dacă este urât de oameni, atât timp cât știe că deține controlul și merge pe calea prestabilită de el însuși. Această obsesie pentru perfecțiune, unde nu e loc de compromis, îi va îndepărta pe cei care-i erau aproape. Deși e descris de majoritatea cunoscuților săi drept un om foarte dificil, filmul îl pune și în situații intime, pentru a-i dezvălui și acele momente în care își pierde duritatea și-i sunt vizibile emoțiile, precum cele în care este alături de fiica sa, Lisa.



Relația dintre Steve Jobs și Lisa evoluează progresiv și emoționează prin paralela cu părinții lui Jobs. Părinții săi l-au abandonat la naștere, a fost luat de o familie care l-a returnat după o lună și de-abia apoi a ajuns la familia care l-a crescut. Această poveste a rămas înrădăcinată în subconștientul lui Jobs și l-a făcut să-și dorească autoritate și control. Lisa era un copil nelegitim și Jobs nu voia să-și recunoască paternitatea. Pentru că situația i-a scăpat de sub control, devine agitat, nervos și o acuză pe mama fetei că este o cerșetoare și că tatăl putea fi oricine. Micuța Lisa îi intră, însă, pe sub piele și, în timp, Jobs începe să o accepte și să o iubească.

Chiar dacă trebuie să bifeze volumul de expozițiune și trecerea prin momente-cheie care îi sunt specifice unui biopic, filmul nu plictisește deloc, iar acest fapt se datorează, în special, scenaristului Aaron Sorkin, care îmbină faptele și ficțiunea, dialogul rapid și conversațiile paralele (din perioade diferite de timp), ce creează un ritm alert, dinamic. Regizorul Danny Boyle nu se arată dornic să recreeze momente iconice cu Steve Jobs pe scenă; acțiunea se petrece, în general, în spatele scenei, fapt ce se potrivește perfect cu atmosfera filmului, care dorește să-și umanizeze personajul. Alături de Michael Fassbender și Seth Rogen, merită menționați, din distribuție, Jeff Daniels (The Newsroom, un serial creat de Aaron Sorkin, pe care-l recomand) și Kate Winslet (Titanic, Eternal Sunshine of the Spotless Mind, Divergent).

NOTA MEA: 8


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu